DO GÓRY
logo fuss magazyn

JAK POWSTAWAŁY AUTORSKIE ANIMACJE W SZKOLE FILMOWEJ

I. Yoshida | KĄTEM OKA

Ani­ma­tor, podob­nie jak aktor w tra­dy­cyj­nym teatrze bun­raku, ubrany na czarno, jest nie­wi­doczny w zaciem­nio­nym pomiesz­cze­niu. Jest nie­wi­doczny i samotny. Z zewnątrz nie prze­ni­kają żadne nie­po­ko­jące sygnały – jest tylko on i jego dzieło.

ANIMOWANE CINÉMA-VÉRITÉ

Z. Lewandowska | KĄTEM OKA

Na hasło „film doku­mentalny” do głowy przy­cho­dzą nam sko­ja­rze­nia zwią­zane z chę­cią uka­za­nia na ekra­nie prawdy – i to naj­le­piej z wery­styczną pie­czo­ło­wi­to­ścią. Tym­cza­sem doku­ment nie tylko suk­ce­syw­nie odcina się od stra­te­gii prze­kła­da­nia rze­czy­wi­sto­ści na obraz w skali 1:1, ale i wcho­dzi w prze­różne mariaże z innymi rodza­jami fil­mo­wymi.

DISNEY NIE TYLKO DLA DZIECI

P. Zięciak | KĄTEM OKA

Jak przy­stało na przed­sta­wi­cielkę poko­le­nia lat 90., moje dzie­ciń­stwo ukształ­to­wały ani­mo­wane filmy Disneya, które namięt­nie oglą­da­łam z mamą w nowo­huc­kim kinie „Świt”. Wspo­mi­na­jąc póź­niej te nie­dzielne wypady, zasta­na­wia­łam się, czy moja mama aby się nie nudziła.

W RYTMIE ABSTRAKCJI

M. Pisarczyk | KĄTEM OKA

Najważniejszymi elementami malarstwa niefiguratywnego są kolor, faktura oraz układ przedstawionych form. Wrażenie regularności i powtarzalności wprowadza do kompozycji obrazu rytm. Przyglądając się polskiemu malarstwu abstrakcyjnemu, z łatwością można dostrzec na płótnach rytmiczne układy.

RĘKAWICE MOCY, PRZYSZŁOŚĆ, NEONY, PRZEMOC I SYNTEZATORY – RETRO MODA NA LATA 80.

B.Domagała | KĄTEM OKA

Moje dzie­ciń­stwo, przy­pa­da­jące na lata 90., cier­piało na brak anteny sate­li­tar­nej i Pasz­portu Pol­satu. Ode­brało mi to prze­pustkę do obco­wa­niaz więk­szo­ścią hitów epoki zwia­stu­ją­cej przy­szłość, która nie nade­szła.

THIS IS US – RODZINA GÓRĄ ALBO TELEWIZYJNE KATHARSIS

K. Nowacka | KĄTEM OKA

This Is Us, czyli cał­kiem jesz­cze świeża pro­duk­cja NBC pod nieco mniej zgrab­nie brzmią­cym pol­skim tytu­łem Tacy jeste­śmy, zdo­była od czasu wrze­śnio­wej pre­miery nie­małą popu­lar­ność. Tym samym wzbu­dziła jed­nak lek­kie zmie­sza­nie zarówno u fanów, jak i u kry­ty­ków. Skąd takie poru­sze­nie?

NIESFOTOGRAFOWANE

N. Hennig | KĄTEM OKA

Zbieram dowody. Na świat. Już od lat, akta zajmują wiele dysków przenośnych. Materiał nie jest utajniony – stanowią go w całości fotografie na licencji powszechnego użytkowania. Kto by bez nich uwierzył, że naprawdę istnieliśmy?

KENTUCKY ROUTE ZERO – MAGICZNIE SZARE MIEJSCA, KTÓRE DOBRZE ZNAMY

B. Domagała | KĄTEM OKA

Przy okazji pisania tego tekstu postanowiłem więc poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad dość ważną kwestią: dlaczego wracam do gry, którą porzuciłem trzy lata temu? Dlaczego, pomimo dostrzeżenia jej potencjału, początkowo nie przykuła mnie do siebie i nie przyniosła oczekiwanej satysfakcji?

Ta strona korzysta z plików cookie.